איך לנהל תקציב משפחתי

לא צריך להיות בעל תואר ראשון בכלכלה כדי לנהל תקציב משפחתי. ניהול התקציב מאפשר לכם להיות בשליטה על ההוצאות ולבקר אותן באופן שוטף. את תלוש המשכורת אנחנו בודקים בעשר עיניים, אבל כשזה מגיע להוצאות… איפה אנחנו ואיפה העיניים.

עודכן בתאריך 2021\05\20.

בכתבה הזו, המטרה היא להראות שהדרך לא פחות (אם לא יותר) חשובה מהתוצאה. לא משנה אם אתם לומדים למבחני לשכה, מנסים לרדת במשקל או בונים בית – לכל שלב בתהליך יש מטרה והוא הכרחי לשלמות התהליך. אותו דבר בתהליך של בניית תקציב משפחתי, לא לזלזל בשום שלב וגם לא בסדר של השלבים. אין קסמים ואין קיצורי דרך. בסוף, יש עצמאות כלכלית שבאה לידי ביטוי בכל תחומי החיים. 

5 שלבים שיעזרו לכם להגיע לתוצאות

איסוף נתונים

שלב זה יכול להיות מעצבן ומתיש, אבל הוא קריטי להמשך התהליך וזו הסיבה לכך שהוא חייב להיות אמין ומפורט ככל האפשר. לכן, מומלץ לקחת שלושה ארבעה חודשים אחורה. שלב זה הוא הבסיס לבניית התקציב, כמו שבית חייב יסודות חזקים כדי להחזיק מעמד, אותו דבר לגבי התקציב. באיסוף הנתונים צריך להתייחס לתלושי השכר, דפי חשבון הבנק ופירוט כרטיסי האשראי. כנראה שתגלו שההוצאות גוברות על ההכנסות (כמו שקורה אצל 70% מהאוכלוסייה). אבל הי.. לפחות תפסתם את עצמכם ואתם בכיוון לעשות שינוי חיובי בחייכם.

קביעת סדרי עדיפויות

אתם בטח תוהים לעצמכם איך יכול להיות שהשלב הזה מגיע בתחילת התהליך ולא בסופו. אז אני אסביר. כשיש לחץ כלכלי, אנשים יוותרו על כל הדברים שגורמים להם אושר ועל כל פעילויות הפנאי שלהם, כדי לקנות אוכל- ככה פועל המוח הוא עובר למצב "הישרדות". אבל, אם ברשימה שלכם לקנות רכב נמצא גבוה בסדר העדיפויות, אתם תקנו פחות בגדים ותפחיתו את הכמויות בסופר כדי שיהיה לכם מאיפה לחסוך לרכב. תיעדוף של המטרות הכלכליות שלכם, יעזור בחלוקת התקציב לכל סעיף וסעיף. כמו שאומרים שעצפ הידיעה מהווה חצי פיתרון. הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות זה להתחיל צעד כל כך משמעותי בחיים מתוך חוסר ידיעה מה הם המטרות מה עדיף על מה וכו'. 

כשתחשבו שאי אפשר לבחור בין המבורגר ומגפיים חדשות, מבט חטוף ברשימה שלכם יזכיר לכם שאתם אוהבים יותר המבורגר וכן שבמגירת הנעליים מחכות לכם 8 זוגות מגפיים. חשוב לזכור שזה ריצת מרתון ולא ספרינט וכדי להחזיק מעמד אתם צריכים לדאוג לנפש. אי אפשר לעבוד כמות שעות מטורפת רק כדי לשלם שכירות. תורידו קצת מהקניות ותצאו פעם נוספת למסעדה וסרט.

חלוקת התקציב לסעיפים

זה בדרך כלל השלב בו המציאות טופחת לנו על הפנים. פתאום אנחנו רואים שאנחנו מושכים 4,000 ₪ בחודש במזומן ואין לנו מושג לאן הלך הכסף. כדאי להיעזר באפליקציות או טבלאות אקסל (יש בשפע באינטרנט), ככל שיהיו יותר סעיפים, התקציב יהיה יותר מפורט והמשך התהליך יהיה הרבה יותר קל ומדויק. כמו שאמרתי קודם – מתוך ידיעה הכל יותר קל. כמובן שתוכלו לערוך שינויים לסעיפים לפי ההוצאות הרלוונטיות לכם. 

החלוקה העיקרית של הקטגוריות צריכה להיות:

  • הוצאות קבועות – שכירות, חשמל, מים, גז, ארנונה
  • הוצאות משתנות – ביגוד, קניות 
  • הוצאות שנתיות – חופשות, ימי הולדת, טסט לאוטו

בהתחלה רשמו בהוצאות השנתיות 0 ₪, כי עד עכשיו לא עבדתם עם תקציב – אל תדאגו, נעדכן את זה בהמשך. 

שבץ נא

אחרי שתאספו את כל המידע, יהיה לכם סכום ממוצע עבור כל סעיף. קחו בחשבון שחלק מהסעיפים יהיו משמעותית יותר גבוהים מהשאר (חשמל בחודשים החמים) או שאין להם תקציב בכלל (ימי הולדת). 

לכן כשאתם מגדירים תקציב לכל קטגוריה, קחו בחשבון את כל המשתנים האלה. גם אם לבן שלי לא היה יומולדת בשלושת החודשים האחרונים, זה לא אומר שאני לא צריכה לשים כסף בצד בדיוק למטרה הזו. 

ועכשיו LET THE GAME BEGIN. תזיזו את הכסף מקטגוריה אחת לשנייה לפי סדר העדיפויות שלכם. משפחה אחת תעדיף להפחית במסעדות ואוכל בחוץ, בעוד משפחה אחרת לא אוכלת בכלל במסעדות אבל הם יוצאים לחופשה כל כמה חודשים. העניין הוא אותו דבר אצל כולם – מורידים מצד אחד ומוסיפים בצד השני. שימו לשמור על המטרה כל הזמן – תקציב ידוע מראש בלי חריגות. 

ברור, שבתקציב הראשוני אתם חייבים להיות בפלוס, אפילו של שקל. מכאן אפשר רק לעלות ולשחק עם הסעיפים שיתאימו כמה שיותר למציאות שלכם.

מעקב

זו משימה שעשויה להיות מכבידה ולא כיפית, אבל אם לא תעשו את זה, כל העבודה שלכם תרד לטמיון. החדשות הטובות הן, ככל שתשקיעו בהתחלה – ההמשך יהיה קל יותר. "הזורעים בדמעה – ברינה יקצרו" עובדים קשה אבל אחר כך התוצאות "יצמחו" לכם בשדה הביתי. אחרי שתתרגלו להתנהל במסגרת האשראי שקבעתם, התקציב די יתנהל מעצמו. כן חשוב לעשות בקרה מדי פעם, אבל הרבה פחות מההתחלה. אבל… אין דומה בקרה לאתחול מחדש. 

צאו לדרך!

שינויים לא מתרחשים ברגע. כדי שהם יקרו צריך להשקיע הרבה זמן, לרכוש ידע והרבה כוח רצון. בלי להתייאש באמצע כדי להגיע לרווחה הכלכלית שמגיעה לכם. 

שמעתי פעם משפט מצמרר מקופירייט מקצועי: "כל המטרה שלי כקופירייטר זה לגרום לאנשים לקנות דברים שהם לא צריכים בכסף שאין להם". כן כן קראתם נכון. ועכשיו כל שנותר לכם זה להשתדל לא ליפול חי למלכודות אותן מציבות לכם הפרסומות והקופירייטרים שמאחוריהן.

 תקציב שבנוי בצורה נכונה יביא לידי ביטוי במדויק את היכולות הכלכליות ואת הצרכים והרצונות שלכם.  אם עדיין אין לכם 100% בטחון ביכולת שלכם לנהל תקציב? אפשר להתחיל בפעולות קטנות כמו מעקב אחרי המזומן שיתנו תוצאות מיידיות. לפעמים יותר קל להתחיל במשהו קטן שייתן מוטיבציה להמשיך את התהליך בצעדים משמעותיים יותר – עד להצלחה המיוחלת. רוצים עזרה פרטנית בהתאמת תקציב משפחתי? הקליקו כאן להשארת פרטים ולתזמון פגישה עם יועץ מומחה לכלכלת המשפחה.

השאירו פרטים ונחזור אלכם
פרטיך ישמשו לצורך קבלת הצעת מחיר, בכפוף לתנאי השימוש ולמדיניות הפרטיות של האתר

למה חשוב כל כך ללמוד על התנהלות כלכלית נכונה?

מחפשים לחיות נכון? קודם כל מסדרים את הניירת המשפחתית

איך כדאי להתנהל נכון מבחינה כלכלית?

יש לכם הרבה הלוואות? חולמים להגיע לשלווה כלכלית? מתחילים לחיות נורמאלי!

מהן הטעויות הכלכליות הנפוצות שמהן חשוב להימנע?

מחפשים דרך להגדלת ההון העצמי? איך מגדילים הון עצמי?

מהם 3 הצעדים המומלצים לזוגות צעירים להתנהלות כלכלית תקינה?

כיצד תדעו כמה כסף אתם מוציאים מדי חודש?

מחפשים להגדיל הכנסה בתחום הניקיון? הפוסט הזה יעזור לכם!

החובות מעמיסים עליכם? לפניכם שאלות והתשובות שיעזרו לכם להשתקם!

רוצים להצליח בכלכלת הבית? הכתבה הבאה תעזור לכם!

רוצים לחיות רגוע? מתחילים לחיות עם התנהלות כלכלית מושכלת!

תודה שיצרת קשר עם המפתח לכלכלת משפחה

נחזור אליך בהקדם

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: