השלבים לניהול כלכלת המשפחה

ניהול כלכלת המשפחה בצורה נכונה לא מתבצע ביום אחד. מדובר בתהליך שצריך לעבור כדי להגיע לתוצאה הרצויה. כאן תקבלו הכוונה לניהול תקין של כלכלת המשפחה.

ניהול כלכלת המשפחה בצורה נכונה לא מתבצע ביום אחד. זה תהליך שצריך לעבור כדי להגיע לתוצאה הרצויה. הנה השלבים בפירוט:

1. קבלת החלטה

העובדה שהחלטתם שהגיע הזמן לשינוי, מעידה על מודעות לבעיה. התחושה הרווחת אצל אנשים שהגיעו למצב הזה היא שצריך לעשות חישוב מסלול מחדש, ולקחת שליטה על מצב הכספים. משפטים מאוד נפוצים אצל אנשים אלה הם:

" אנחנו כבר שנים רוצים ומנסים לסגור את המינוס ולא מצליחים"

"לשנינו יש משכורת יפה, לא יודעים לאן הולך הכסף"

"אנחנו כבר עכשיו לא סוגרים את החודש, מה יהיה אחרי הלידה?"

קורה לא מעט שההבנה הזאת באה כתוצאה מטריגר חיצוני: טלפון מהבנק, הלוואה שלא אושרה, או חס וחלילה בואם של הנושים. לפני הכל חשוב שתפנימו לעומק תודעתכם כי כל מצב קשה אליו נקלעתם הינו בר שינוי. 

2. הבנה של המצב הנוכחי

השלב הזה נקרא שיקוף. מדובר בשלב בו מבינים מה בדיוק גובה ההכנסות, ההוצאות וההתחייבויות העתידיות של המשפחה שלכם. השיקוף מתבסס על תלושי שכר, דפי חשבון, פירוט אשראי, פירוט הלוואות ופירוט החסכונות והנכסים שברשותכם. על ידי ניתוח של כל הדו"חות האלה, תדעו מה המצב הפיננסי המדויק שלכם. מה שעומד בבסיס של התהליך הזה הוא יצירת שקיפות של הכסף. בדרך כלל נושא הכסף במשק הבית הוא עמום. הוא משפיע מאוד על הבית אבל אנחנו לא מטפלים בו בתשומת הלב הרצויה. הזמינות של אמצעי התשלום (בעיקר כרטיסי אשראי) מטשטשת לנו את התחושה בין מה שאנחנו חושבים שיש לנו, לבין מה שיש לנו באמת. 

בנושא כרטיסי האשראי, חשוב מאוד לציין את האשליה שיוצרת תופעת התשלומים. "תקנה עכשיו ותשלם עוד שנה", צורת התשלום הזאת מקשה מאוד על המעקב אחרי ההוצאות שלכם וגם, יוצרת אשליה של יכולת לרכוש את המוצר הספציפי הזה – אני לא משלם 1000 ₪, אני משלם רק 100 ₪ בחודש.

3. בניה והגדרה של תקציב מאוזן

אחרי שהבנתם מה בדיוק המצב, זה הזמן לבנות תקציב מאוזן. מצד אחד הוא צריך לענות על כל הצרכים הבסיסיים שלכם, מצד שני לשמור עליכם שלא תחרגו מהיכולות שלכם. התקציב ישקף את סדר העדיפויות שלכם כמשפחה, אחרי שהחלטתם איפה מקצצים בהוצאות. הוויתורים האלה יכולים להיות מאוד כואבים בגלל שהם מעידים על שינוי בתפישה של הכסף. הוויתורים יהיו בדרך כלל בתחומים של בילויים, סגנון חיים, אוכל בחוץ, נופש ועוד. הכוח של ההרגל נובע מזה שאנחנו לא רואים את עצמנו משנים אותו. למשל: לוותר על קניות במותג שאני אוהבת? לנסוע בתחבורה ציבורית? לא לצאת למסעדות?

אחד היתרונות המרכזיים של התקציב הוא חופש הפעולה בבחירת סדר העדיפויות. במסגרת התקציב, תוכלו להגדיר רצונות וצרכים כלומר, על איזה סעיפים אתם לא מוכנים להתפשר, במה אפשר לקצץ ומה מותרות ואפשר לוותר. החדשות הטובות הן שלכל הרגל לא כלכלי יש חלופה. מציאה של חלופה טובה תענה על הצורך שנמצא בבסיס של ההרגל, אך תשמור עליכם במסגרת התקציב. למשל ביגוד: לא חייב ללכת למותגים כדי לקנות ג'ינס יפה, אפשר למצוא ג'ינסים מאוד יפים בחנויות שהן לא רשתות ובמחירים מתאימים לכל כיס. בילויים, לא חייבים להיות יקרים. אפשר למצוא בילויים כיפיים שלא כרוכים בהוצאה גדולה (פיקניק, סרט משפחתי בבית עם פיצה וכו'). 

ניהול תקציב מאוזן אמנם כולל קיצוץ בהוצאות, אך כלולה בו גם הגדלת הכנסות. הגדלת ההכנסה יכולה לקרות בכל מיני דרכים: עבודה נוספת, הכנסה פסיבית, עבודה לפי פרויקטים, נטילת אחריות על תחומים נוספים בעבודה הנוכחית וכו'. 

חשוב לזכור, שבמידה והתקציב שלכם עדיין לא מאוזן, תוספת השכר הזו לא תורגש ותיעלם בתוך ים ההוצאות שלכם. להרבה אנשים יש נטייה להשתמש בכל הכסף שלהם והנטייה הזו ממשיכה גם כשההכנסה עולה.

4. בקרה על התקציב והסדר חובות

בשלב הזה נדרש מאמץ משותף של כל המשפחה כדי לעמוד בגבולות התקציב. כדאי לראות בתהליך הזה משחק לפיתוח יצירתיות, איך אני מצליח הכי טוב עם "היד" שקיבלתי?. למשל, ללמוד להתמקח, לעשות השוואת מחירים, ולהימנע כמה שרק אפשר מקניה ספונטנית ולא מתוכננת. חלק מהתהליך הוא ללמוד לזהות את ה"גמדים" הקטנים שגורמים לכם לחרוג מהתקציב. הגמד הנפוץ ביותר הוא גמד הערך העצמי, הגמד הזה ניזון מהתפישה של "אני מה שיש לי". 

נסו להבין את תהליך קבלת ההחלטות אצלכם כשאתם קונים משהו ובחנו אותו:

  • האם אני פועל בצורה הגיונית?
  • מה מניע אותי? לכל אחד יש מילה שמפעילה אותו: בשביל הילדים, לא נעים וכו'.
  • האם הקניה שלי היא פיצוי על משהו?

נושא נוסף שהוא מאוד חשוב הוא נושא הלחץ החברתי. הצורך להיות כמו כולם מייצר מכבש לחצים וסטנדרטים הזויים שקשה מאוד לעמוד בהם. יכול להיות מצב שבו תיסעו לחו"ל כי החברים שלכם טסו ואתם בכלל לא יודעים שזה היה כי נפתחה להם קרן השתלמות. 

אם יש לכם חובות, זה הזמן לטפל בזה. אחרי שעשיתם כבר את רוב התהליך והבנתם שיש אפשרות אחרת, תכניסו לתקציב את החזר החובות.

5. תכנון העתיד

התכנון צריך לכלול מטרות לטווח הקצר, הבינוני והארוך. המטרות והטווח משתנות ממשפחה אחת לאחרת  לדוגמא: קנית רכב חדש, אצל משפחה אחת זה יהיה בטווח הקצר ואצל השנייה בטווח הבינוני, זה תלוי בגובה ההפרשה לחיסכון של כל אחת מהמשפחות ובסדר העדיפויות שלה. 

בתכנון העתידי, תכננו את הפנסיה שלכם. כן אני יודעת, זה נושא קשה ולא מובן ויותר נחמד לחיות את ההווה. אבל, אם לא תבדקו את כל מה שקשור בפנסיה שלכם כמו: האם אתם מפרישים מספיק כסף, את דמי הניהול שלכם, עלות הביטוחים שאתם משלמים ועוד, אתם עלולים למצוא את עצמכם בבעיה בזמן אמת.

חשיבה על העתיד של המשפחה, מביאה להתנהלות פיננסית נכונה וביטחון כלכלי. רוצים לעשות כבר עכשיו את הצעד שיעזור לכם לצאת מכל הצרות? בואו להכיר אותנו בפגישה ראשונה ללא עלות שתהיה המקפצה שלכם לחיים טובים יותר. 

השאירו פרטים ונחזור אלכם
פרטיך ישמשו לצורך קבלת הצעת מחיר, בכפוף לתנאי השימוש ולמדיניות הפרטיות של האתר

ייעוץ עסקי לעסק משפחתי

ייעוץ משכנתא בצפון

איך לוקחים משכנתא אחרי פשיטת רגל? קראו את הפוסט הבא!

איך לוקחים משכנתא אחרי פשיטת רגל? קראו את הפוסט הבא!

איך נרשמים לתוכנית מחיר מטרה? הפוסט הזה ידריך אתכם!

הבנק מסרב לתת לכם משכנתא? הפוסט הזה יעזור לכם!

תודה שיצרת קשר עם המפתח לכלכלת משפחה

נחזור אליך בהקדם

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: