הכל על כלכלת משפחה

כלכלת משפחה היא נישה בתחום הכלכלה, המתייחסת להחלטות פיננסיות המתקבלות במשקי הבית.

מה היא כלכלת משפחה?

עודכן בתאריך 2021\05\23.

כלכלת משפחה היא נישה בתחום הכלכלה, המתייחסת להחלטות פיננסיות המתקבלות במשקי הבית. אם התנהלות עיסקית משפיעה ישירות על חיי המשפחה, פי כמה מכך משפיעה ההתנהלות הכלכלית במשק הבית על חיי בני הבית.

איזה נושאים נכנסים בתוך כלכלת המשפחה?

בגדול, כלכלת המשפחה מורכבת מארבעה נושאים:

  1. הניהול השוטף בדיקה ומעקב רציף על הוצאות מול הכנסות, מדי חודש בחודשו. סעיף הדיור (שכירות או משכנתא) גם נכנס בסעיף הזה.
  2. היערכות לשינויים במצב הכלכלי הכנת התשתית להצלחה בתקופה של שינויים בהכנסה כמו: אבטלה, פרישה לפנסיה, אובדן כושר עבודה וכו'. 
  3. הגעה ליעדים ומימוש חלומות לכל אדם יש מטרות ויעדים בחיים. בתחום כלכלת המשפחה נכנסת ההיערכות הפיננסית להגשמת המטרות שלכם. זו יכולה להיות כל מטרה: חתונות של הילדים, טיול זוגי ברחבי העולם או מימון לימודים אקדמאיים לילדים. גם אנשים בלי מטרות יכולים כביכול להגיע לכל המטרות הללו אבל להישאר אחרי מימושן עם טעם מר בפה של מינוס, גלגול חובות ועוד כהנה וכהנה.  
  4. התנהגות כלכלית איך התא המשפחתי מתנהל מבחינה כלכלית? האם הנושא מנוהל על ידי אחד מבני הזוג או שניהם? האם הם מסכימים על ההתנהלות? ועוד. 

בדורות הקודמים ההתנהלות הכלכלית הייתה ברורה לכולם – חיים ממה שיש וחוסכים מה שאפשר. כיום, כשיש לנו תרבות צריכה אינסופית המגדירה את סטטוס האדם הקווים המנחים שפעם היו ברורים, כבר לא ברורים בכלל.

האם למידה של התנהלות כלכלית נכונה היא בזבוז זמן?

יש הרבה גישות באופנה שמסבירות בצורה מאוד רהוטה למה לדעת להתנהל נכון מבחינה כלכלית זה בזבוז של זמן. "חיים רק פעם אחת" "תחיי את הרגע" אלה משפטים שאני שומעת לעיתים יותר מדי קרובות. חוץ מזה, תמיד מנקרת בראש מחשבה קטנה שלא משנה כמה נלמד ונעמיק בנושא מסוים, אף פעם לא נדע מספיק כדי לקבל החלטות מושכלות. אני יכולה ללמוד לילות כימים בנושא הבורסה ועדיין לא להבין שום דבר ולהיעזר ביועץ. אותו דבר בנושא המשכנתא, לא משנה כמה אני אלמד, הניסיון וההבנה שלי לא יהיו כמו של יועץ משכנתאות שעושה את זה למחייתו. אם זה כך, למה אני צריכה ללמוד על כלכלת משפחה?

למה בכל זאת צריך ללמוד את נושא כלכלת המשפחה?

מלחמת ההישרדות הכלכלית היא נחלתם של הרבה משפחות בישראל. דווקא הרצון לנצח את המלחמה הזו, הוא זה שנותן מוטיבציה ללמוד את עקרונות הבסיס של כלכלת המשפחה. המטרה הסופית, היא לנצח לא רק בקרבות הקטנים (ההחלטות היומיומיות) אלא במלחמה הזאת באופן כללי (להשיג את כל המטרות הכלכליות שהצבנו לעצמנו).

בעזרת למידה של עקרונות הבסיס, אתם מחזירים לעצמכם את השליטה על הנושא הפיננסי בבית וכך, אתם יכולים לקבל החלטות בצורה שקולה וחכמה. בהמשך לזה, כל ההחלטות הכלכליות המתקבלות בסיוע של כל מיני גורמים חיצוניים יצטמצמו.

למה המצב בישראל לא מזהיר?

ישנן הרבה מאוד סיבות מדוע המצב הוא כזה, אבל אלה הסיבות המרכזיות:

  1. אין בארץ חינוך פיננסי.
    לא מלמדים אותנו בבתי הספר או באוניברסיטאות איך להתנהל נכון עם הכסף שלנו. 
  2. אין ערך לכסף.
    בגלל השימוש המועט במזומן ושימוש מסיבי יותר בכרטיסי אשראי, אנחנו לא "מרגישים" את הכסף.
    אין לנו שום תחושה כמה כסף הוצאנו, עד לרגע קבלת החיוב החודשי בסוף החודש (ויש כאלה, שגם את זה לא טורחים לבדוק).
  3. אשראי זמין.
    אדם יכול לקבל הלוואה בכל רגע נתון, לא משנה אם דרך הבנק או דרך המערכות החוץ בנקאיות. בדרך כלל, בגופים החוץ בנקאיים, חברות האשראי למשל, המסגרות המאושרות מנותקות לחלוטין מהשכר ומכושר ההחזר של הלקוח ובצורה כזו, הוא חי באשליה שיש לו כסף. 
  4. תפיסת עולם של שפע.
    אנחנו כל הזמן צורכים בלי קשר לכמה אנחנו צריכים את מה שקנינו. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא שכמעט כל ילד מחזיק בסמארטפון שלא היה מבייש מנהל בנק. 

למי זה מיועד?

כל אחד יכול וצריך להיעזר ביועץ. זוג בתחילת הדרך כדי לתכנן עתיד יציב מבחינה כלכלית, זוגות עם ילדים שרוצים לצאת מהמינוס, אנשים אחרי גירושין, מבוגרים לקראת פרישה וכו'. ניתן להתייעץ בכל מיני נושאים: ביטוחים למיניהם, הכנה לפנסיה, יציאה מהמינוס ועוד. משק בית צריך לנהל כמו עסק לכל דבר. הוא אמור להיות ולהישאר רווחי. 

איך עושים את זה?

כדי להצליח בתהליך צריך ארבעה דברים:

  1. להבחין מה אתם יודעים ומה לא– צריך ידע בסיסי בכל נושא שקשור לכלכלת משפחה. ויש צורך נוסף, אם אתם לא יודעים משהו – לא להתבייש לשאול! אם לא תשאלו לא תדעו ולא תוכלו לקבל החלטות בצורה מושכלת. 
  2. תפרידו בין מה שרלוונטי ומה שלא – אדם נחשף בחייו להמון מידע. חלקו רלוונטי לו וחלקו לא. היכולת לזהות את המידע שרלוונטי לכם, יעזור לכם לנהל את התקציב שלכם בצורה יותר מדויקת.
  3. אני רוצה לדעת – הרבה דברים נמכרים בצורה מעורפלת ולא ברורה. לא ברור עד הסוף מה המוצר ומה העלויות. במצבים כאלה, שיש פער ידע בין המוכר לקונה, תעמדו על הזכות שלכם לשאול שאלות ו"לחפור" עד שתבינו בדיוק מה אתם צורכים.
  4. צריכה בהתאם לסדר העדיפויות –  לכל אדם יש סדר עדיפויות שונה. מה שמאוד חשוב לאחד, לא בהכרח חשוב לאחר. תנאי הכרחי להצלחת התהליך, הוא להתאים את הרגלי הצריכה לסדר העדיפויות. אם הגדרתי שחשוב לי מאוד לקנות רכב, אז אני אצמצם את כמות האוכל שאני אוכלת בחוץ ואבשל יותר בבית כדי לחסוך.

ניהול נכון והתאמה של התוכנית שלכם למציאות המשתנה, הם המפתח להצלחה בניהול כלכלת משפחה טובה ותקינה.

רוצים להיפגש אחת ולתמיד עם מי שיכול לעזור לכם בתחום? הקליקו כאן להשארת פרטים ולהתקשרות עם כלכלת המשפחה בפגישה ראשונה ללא עלות. יהיה נעים להכיר.

השאירו פרטים ונחזור אלכם
פרטיך ישמשו לצורך קבלת הצעת מחיר, בכפוף לתנאי השימוש ולמדיניות הפרטיות של האתר

ייעוץ עסקי לעסק משפחתי

ייעוץ משכנתא בצפון

איך לוקחים משכנתא אחרי פשיטת רגל? קראו את הפוסט הבא!

איך לוקחים משכנתא אחרי פשיטת רגל? קראו את הפוסט הבא!

איך נרשמים לתוכנית מחיר מטרה? הפוסט הזה ידריך אתכם!

הבנק מסרב לתת לכם משכנתא? הפוסט הזה יעזור לכם!

תודה שיצרת קשר עם המפתח לכלכלת משפחה

נחזור אליך בהקדם

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: