התנהלות כלכלית מגיל קטן, למה זה חשוב?

כבר מגיל קטן יש לחנך את הילדים להתנהלות נכונה כלכלית. איך עושים את זה? רוצים לדעת יותר? המשיכו לקרוא!

עודכן בתאריך 2021\05\23.

במסגרת התפקיד שלנו כהורים, עלינו לחנך את הילדים שלנו וללמד אותם כבר מגיל הינקות להסתדר עם העולם שסביבם, להקנות להם כלים שיעזרו להם להתמודד עם מהמורות החיים. כהורים ישנם תחומים רבים שעלינו להתמקד, כמו: לימוד של מקצועות בית הספר, חינוך לנימוסים, חינוך למשמעת וגבולות, לסדר וניקיון, וכמובן ללמד אותם על התנהלות כספית – מהם השימושים בכסף, למה צריך להרוויח כסף, מתי נכון לבזבז ומתי נכון לחסוך ואיך בכלל עושים כסף.

החינוך שלנו בבית כהורים הוא שונה מהחינוך של המורים בבית הספר. בבית הספר הילדים מקבלים חינוך אך הם בדרך כלל לא מחקים את ההתנהגות של המורים. בשונה מהבית, שם הילדים עושים בדיוק מה שהם רואים ובמקרים רבים הם פשוט מעתיקים את דפוסי החיים של ההורים, וכך הם מנהלים את החיים הפרטיים שלהם. לכן עלינו להיזהר ולבצע את הפעולות שלנו בצורה חכמה ובאופן בו נרצה לראות את ילדינו פועלים.

כך לדוגמא, הורים המנהלים חיים של פזרנות ובזבוז, עובדים קשה מאוד כדי לספק את כל הצרכים שלהם ושל הילדים, עושים כסף, אבל רגילים לבזבז אותו בפזרנות רבה, הם משפצים את ביתם בתדירות גבוהה של פעם בשנתיים, יוצאים הרבה לחופשות ובילויים יקרים, חיים ברמה גבוהה הרבה יותר ממה שהם יכולים, לוקחים הלוואות וחיים על האוברדראפט הגבוה. בכך הם מציגים לילדים דפוס התנהלות כלכלי שגוי וגורמים להם להגיע לנקודות בחירה ממקום של הרגל לתפנוקים מיותרים בעליל. הילדים מתרגלים לסוג כזה של חיים, הם רגילים שכל מה שהם רוצים – יש להם, לא מחפשים לחסוך בהוצאות, כי ממילא אפשר להתבסס על הלוואות, אין להם חסכונות בשביל לרכוש נכס בעתיד או בשביל ללמוד מקצוע באוניברסיטה. מירב הסיכויים שילדים אלה גם ינהלו כך את חייהם, יחיו בלי חשבון, ויהיו באוברדראפט תמידי.

 

לעומתם, יש הורים רבים שלוקחים אחריות על העתיד הכלכלי שלהם וחוסכים כספים לזמנים בהם לא יוכלו לעבוד לפרנסתם, כמו מקרה של מחלה, או תקופת הפנסיה. מרבית הסיכויים שהורים אלה גם יחנכו את ילדיהם להתנהגות כזו, יעבירו להם את החינוך הנכון, וילמדו אותם למה חשוב להתנהל בצורה כזו של צרכנות נכונה, ניהול חיים לפי תקציב ולקיחת אחריות לעתיד.

אם אתם מתחילים להרגיש שאולי אתם לא מספיק דואגים לחינוך הפיננסי של הילדים שלכם בכל נושא ההתנהלות הכלכלית, אתם לא מרגילים אותם מספיק או בכלל לא מרגילים אותם להתנהלות כספית נכונה. אז קודם כל, אתם יכולים להירגע, כל ההורים דואגים לילדים שלהם ורוצים רק בטובתם. מי מאיתנו לא רוצה לחנך את ילדיו בצורה נכונה ולתת להם כלים נכונים לקראת החיים שלהם? נכון, לא תמיד הדרך ברורה אבל לא קרה כלום, אנחנו לא מבינים בכל התחומים וזה מתבקש. מה שחשוב זה שאנחנו ננהל את החיים הפרטיים שלנו גם כיחידים וגם כמשפחה בצורה הנכונה והבריאה ביותר, נלמד מתי צריך להצטמצם ולחסוך בהוצאות, ולאיזה מטרה כן נכון לפזר יותר או אולי אפילו לקחת הלוואה. הילדים שלנו יראו את ההתנהגות שלנו וממנה הם ילמדו. וגם אם אנחנו טועים אנחנו תמיד יכולים לתקן, ללמוד מהטעויות שלנו ושל אחרים ולייעל את ההתנהלות שלנו.

נציין על קצה המזלג כמה דוגמאות לחינוך פיננסי נכון:

  • כסף מה זה בכלל – להסביר לילדים מה הכסף עושה, איך הוא המנוע של הרבה דברים בעולם. 
  • כסף כתשלום – מה עושים בשביל לקבל – להרוויח כסף.
  • צרכנות טובה – השוואה בין מחירים, עד כמה פרסומת משפיעה.
  • דמי כיס – איך נכון להשתמש בדמי כיס, האם וכמה נכון לתת.
  • חסכונות בכסף – מתי כדאי לחסוך, לאיזה מטרה, כמה כדאי לחסוך ואיך בכלל חוסכים.
  • חלוקת תפקידים בבית – חלוקת תפקידים בין הילדים כדי ללמד אותם לקחת אחריות.
  • אשראי ובנקים – להסביר לילדים מהי הפעילות בבנק, מה זה אשראי, מינוס וכו'.
  • כלכלה התנהגותית – השפעת החינוך על ההתנהגות הפיננסיות שלנו.

לסיכום,

הרבה התמודדויות יש לנו בתחום הכלכלי, לא תמיד הורה יודע מה נכון לו לעשות, האם כדאי לשלם לילד על עזרה שעזר בבית או שזה מוביל לחינוך הרסני? אם יש שאלות כאלו זכרו שהדרך היא לא ממש סלולה, אתם סוללים אותה. ולכן, אתם מנסים לעשות את הטופ שבטופ כדי לחנך את הדור הבא להתנהלות כלכלית נכונה.

השאירו פרטים ונחזור אלכם
פרטיך ישמשו לצורך קבלת הצעת מחיר, בכפוף לתנאי השימוש ולמדיניות הפרטיות של האתר

ייעוץ עסקי לעסק משפחתי

ייעוץ משכנתא בצפון

איך לוקחים משכנתא אחרי פשיטת רגל? קראו את הפוסט הבא!

איך לוקחים משכנתא אחרי פשיטת רגל? קראו את הפוסט הבא!

איך נרשמים לתוכנית מחיר מטרה? הפוסט הזה ידריך אתכם!

הבנק מסרב לתת לכם משכנתא? הפוסט הזה יעזור לכם!

תודה שיצרת קשר עם המפתח לכלכלת משפחה

נחזור אליך בהקדם

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: